Picura-m-aş pe capcanele voastre!

Acum că m-am mai calmat, pot să povestesc mai pe larg cam care e treaba cu proba asta la română.  Să încep cu începutul:

Am învăţat acu’ în ultimele săptămâni cum n-am învăţat in 12 ani de şcoală şi am sperat până în ultima clipă că voi face măcar de un 8 la română. Şi aş fi luat 8, dacă cei de la minister nu s-ar fi gândit să conceapă subiecte pline de capcane. Frate, proastă nu-s, da’ uite că se întâmplă să am emoţii mai mari decât mine, să tremur din toate cele şi pur şi simplu să nu pot  să-mi dau seama de rahaturile voastre de capcane. De una, de fapt, că doar într-una am căzut ca bolovanu’. Fix la partea cea mai importantă, normal. Cum altfel?

La partea a III-a, ni se cerea să caracterizăm un personaj dintr-un text dramatic, alegând o operă la alegere a unuia dintre autorii : Caragiale, Camil Petrescu şi Marin Sorescu. Acum, spuneţi-mi  mie sincer, câţi dintre voi v-aţi fi dat seama imediat că de fapt Camil Petrescu nu are ce căuta acolo? Mai ales că, la şcoală, aţi făcut „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” şi ştiţi că e un roman plin de dramă.  Vorba unui coleg, „omu’ ăla aproape că o ia  razna, aproape că vrea să-şi omoare nevasta”.  Celelalte opere, „O scrisoare pierdută” şi panarama de „Iona”, aveau şi ele dramă, dar nu ca cea din roman. Serios, nici pe aproape!

Apoi pe mine cel mai tare mă enervează 2 chestii.

1) Ştiam „Iona” ca pe Înger, îngeraşul meu, dar, la fel ca majoritatea colegilor din toată ţara, m-am gândit că nu am ce să scriu în 2 pagini despre bou’ ăla de pescar (nu are săracu’ nici o vină, da’ pe cine să mă descarc?), pe când, despre Ştefan Gheorghidiu aveam de scris tot înainte, ca dovadă, am scris 3 pagini juma’ şi nici aşa nu am spus tot ce era de zis. Nu mi-a trecut, nici măcar o secundă, prin cap că ce scriu nu e bine. Ba chiar eram mulţumită că o dată în viaţă(până acum) am facut ce trebuia. Am aflat spre după-amiază, că de fapt luasem o mare ţeapă. Ce pot să spun, mereu am fost norocoasă în ale examenelor/tezelor.

2) E adevărat că sunt colegi care s-au prins. Bravo lor! Ura! Dar mulţi au scris corect din pur noroc, pentru că aia se întâmpla c-o ştiu cel mai bine. Dar, de ce să nu se umfle-n pene şi să arunce cu injurii asupra celor care au greşit? Am citit pe un forum, comentarii lăsate de elevi din diferite judeţe cu referire la subiectul III. Am observat că cei care într-adevăr au ceva în cap, ori au recunoscut că au greşit din neatenţie, ori au spus că au scris ce trebuia, dar le pare rău pentru cei care nu au făcut la fel. Oameni de treabă. Dar, mucha-lucha de 3 lei şi 15 bani, cu o mândrie din aia de rahat care le curgea cascade prin toate orificiile, afirmau „eu nu sunt de acord ca ăia care au greşit să primească puncte. adică cum eu care sunt prost de rag da’ am avut noroc  am scris corect să iau o notă la fel ca unu care au scris ultima noapte…”  sau „cum să nu îţi dai seama ca ultima noapte… nu e dramă, că e roman. thoamne aţi trecut degeaba prin 12 ani de liceusau „bă sunteţi culmea cum să scrieţi romanul în loc de dramă. îmi pare rău da nu aveţi ce căuta în bac”.  Cu alte cuvinte, noi ăştia care am avut ghinion, suntem proşti. Frate! Am greşit, o să iau nota corespunzătoare, asta e! De ce sunt unii oameni atât de nesimţiţi şi răi şi egoişti? Băi omule de parcă le-ar lua lor puncte şi ne-ar da nouă.  N-am văzut aşa ceva!

Şi  colac peste pupăză, mai apar şi declaraţii ale profesorilor, care spun că „au glumit cu noi, să vadă cât de creativi suntem şi cât de flexibile ne sunt minţile”. Ei uite mintea mea nu-i flexibilă, dom’le! Mai ales sub presiunea unor emoţii enorme. Creativă n-am fost niciodată. Dă-mi naibii ceva formulat CLAR şi dacă am învăţat, scriu, dacă nu, nu.

„Practic a fost o glumiţă de subiect,” zise o profesoară. „Copiii trebuiau să scrie despre „Jocul Ielelor”, dacă vroiau neaparat Camil Petrescu” zise alta. ”  Jocul Iele(lelelele)lor nu e în programa pentru BAC. Ei să nu-ţi vină să-i legi de-un copac, să-i mânjeşti cu maţe de peşte şi să-i laşi să-i mănânce ciorile?

Lasă un răspuns

